שכר בעל עסק וביטוח סוציאלי בבולגריה – איך לשלם לעצמכם?

שכר בעל עסק וביטוח סוציאלי – איך לשלם לעצמכם?

מסים שכר

5 מאי 2024

שכר בעל עסק וביטוח סוציאלי בבולגריה – איך לשלם לעצמכם?

כבעלי עסק, סביר להניח שתרצו לקבל הכנסה אישית מפעילות העסק שלכם. בבולגריה יש לכם כמה אפשרויות לעשות זאת. נבחן מהן חובותיכם החוקיות בתרחישים השונים. הסכומים להלן הם לשנת 2026, באירו.

 

I. אתם הבעלים והמנהלים של החברה (אתם מנהלים את העסק, אך אינכם משתתפים באופן פעיל בפעילות העסקית היומיומית) 

 

בתרחיש זה תצטרכו חוזה ניהול ולשלם לעצמכם שכר. השכר ברוטו שאתם משלמים לעצמכם אינו יכול להיות נמוך משכר המינימום, €620.20, או מההכנסה המבוטחת המינימלית עבור הפעילות העיקרית של החברה, שהיא גבוהה יותר בחלק מהפעילויות. דמי הביטוח הסוציאלי שתשלמו על שכר זה זהים לאלה המשולמים על חוזה עבודה – עבור שכר ברוטו של €620.20 העלות הכוללת שלכם תסתכם בכ-€738–742 (הפרשות המעסיק הן 18.52% בתוספת 0.4–1.1% ביטוח תאונות עבודה). עלות זו תוכר כהוצאה לצורכי מס בחברה ותחסוך* לכם כ-€74 מס חברות (10%). *בתנאי ששילמתם את השכר עד סוף השנה; אם תדחו את התשלום לעצמכם, מכל סיבה שהיא, גם ההכרה בהוצאה לצורכי מס תידחה.

 

II. אתם הבעלים והמנהלים של החברה (אתם מנהלים את העסק ומשתתפים באופן פעיל בפעילות העסקית היומיומית)

 

במקרה זה יש לכם כמה אפשרויות, אך באופן כללי עליכם לבטח את עצמכם עבור שני סוגי העבודה – ניהולית ותפעולית. משמעות הדבר היא שתצטרכו חוזה ניהול ובמקביל להיות מבוטחים כעצמאים. השכר הניהולי ברוטו אינו יכול להיות נמוך משכר המינימום, €620.20, או מההכנסה המבוטחת המינימלית עבור הפעילות העיקרית של החברה, והסכום המינימלי לביטוח עצמאי הוא €620.20 החל מ-1 באוגוסט 2026 (€550.66 עד 31 ביולי 2026). כשמדובר בתשלום בפועל לעצמכם בתרחיש זה, יש לכם כמה שילובים אפשריים

 

  1. קבלת שכר מחוזה הניהול – בדומה לתרחיש I, דמי הביטוח הסוציאלי שתשלמו על שכר זה זהים לאלה המשולמים על חוזה עבודה – עבור שכר ברוטו של €620.20 העלות הכוללת שלכם תסתכם בכ-€738–742. אך במקרה זה תהיו חייבים גם להיות מבוטחים כעצמאים עד שההכנסה המבוטחת שלכם תגיע למקסימום של €2,300 (€2,111.64 עד 31 ביולי 2026). לדוגמה, חוזה ניהול על €620.20 + ביטוח עצמאי על €620.20 הם האפשרות המינימלית, שתעלה לכם כ-€740 עבור חוזה הניהול + €172.42 (או €194.13 אם אתם מבוטחים גם למקרי מחלה ולידה) דמי ביטוח סוציאלי כעצמאים*. העלות הכוללת היא כ-€910–936, אך רק כ-€740 יוכרו כהוצאה לצורכי מס בחברה. *אין חובה לשלם לעצמכם בפועל שכר עבור העבודה התפעולית, אך חובה לשלם עליה את דמי הביטוח הסוציאלי. הסכומים חלים החל מ-1 באוגוסט 2026; עד 31 ביולי 2026 הביטוח העצמאי המינימלי היה €153.08 (או €172.35).
  2. קבלת תשלום עבור העבודה התפעולית  – במקרה זה תוכלו להחזיק בחוזה ניהול שמשלם לכם €0, ובנוסף לשלם לעצמכם עבור העבודה התפעולית שאתם מבצעים במסגרת ביטוח עצמאי. כך לא תשלמו דמי ביטוח סוציאלי על חוזה הניהול, אלא רק על הביטוח העצמאי. בתרחיש זה תוכלו לבחור לשלם לעצמכם פחות משכר המינימום של €620.20 ברוטו, אך כמובן שעדיין תצטרכו לשלם דמי ביטוח סוציאלי על €620.20 לפחות (€550.66 עד 31 ביולי 2026). לדוגמה, נניח שבחרתם לשלם לעצמכם €620.20 ברוטו; בנוסף לכך תשלמו €172.42 (או €194.13) דמי ביטוח סוציאלי, וכ-€43–45 מס הכנסה אישי ינוכה מהברוטו, כך שהעלות הכוללת שלכם תהיה כ-€793–814, ו-€620.20 יוכרו כהוצאה לצורכי מס בחברה ויחסכו* לכם כ-€62 מס חברות. *בתנאי שתשלמו את השכר עד סוף השנה; אם תדחו את התשלום לעצמכם, מכל סיבה שהיא, גם ההכרה בהוצאה לצורכי מס תידחה.

III. אתם הבעלים של החברה אך לא המנהלים (אינכם מנהלים את העסק, אך משתתפים באופן פעיל בפעילות העסקית היומיומית)

 

במקרה זה תוכלו לשלם לעצמכם כבעלים המבוטחים כעצמאים. אתם חייבים להיות מבוטחים כעצמאים על €620.20 לפחות החל מ-1 באוגוסט 2026 (€550.66 עד 31 ביולי 2026), עם דמי ביטוח סוציאלי של €172.42–194.13 לחודש, אך אינכם חייבים לשלם לעצמכם שכר. אם תבחרו שלא לשלם לעצמכם, דמי הביטוח הסוציאלי יהיו הוצאה אישית שלכם ולא של החברה. אם תחליטו לשלם לעצמכם, השכר שלכם יוכר כהוצאה לצורכי מס בחברה, אך דמי הביטוח הסוציאלי לא. לדוגמה, נניח שבחרתם לשלם לעצמכם €620.20 ברוטו; בנוסף לכך תשלמו €172.42 (או €194.13) דמי ביטוח סוציאלי, וכ-€43–45 מס ינוכה מהברוטו, כך שהעלות הכוללת שלכם תהיה כ-€793–814, ו-€620.20 יוכרו כהוצאה לצורכי מס בחברה ויחסכו* לכם כ-€62 מס חברות.*בתנאי שתשלמו את השכר עד סוף השנה; אם תדחו את התשלום לעצמכם, מכל סיבה שהיא, גם ההכרה בהוצאה לצורכי מס תידחה.

 

כדי לראות בדיוק כמה תשלמו כבעלים המבוטחים כעצמאים על ההכנסה שתבחרו, השתמשו במחשבון הביטוח הסוציאלי לבעלים שלנו; לחישוב השכר נטו והעלות לחברה, השתמשו במחשבון השכר.

 

IV. אתם בעלים פסיביים של העסק (אינכם מנהלים את העסק ואינכם משתתפים בפעילות העסקית היומיומית)

אם זה המצב, אינכם צריכים לשלם דמי ביטוח סוציאלי, ותוכלו לקבל דיבידנדים מרווחי החברה. הרווח ממוסה במס חברות של 10%, ואם הוא מחולק לאחר מכן כדיבידנד, הוא ממוסה במס נוסף של 5%. כבעלי עסק מותר לכם לקבל דיבידנדים גם אם אתם נכללים באחד מהתרחישים הקודמים, בתנאי שהחברה שלכם רווחית. 

 

V. מה אם יש לי חוזה עבודה פעיל אצל מעסיק בזמן שאני הבעלים של עסק?

אין בעיה! כל התרחישים הקודמים חלים גם עליכם, ועליכם רק לוודא שאינכם משלמים דמי ביטוח סוציאלי מעבר להכנסה המבוטחת המקסימלית של €2,300 (€2,111.64 עד 31 ביולי 2026). * כאשר יש לכם כמה הכנסות אישיות, קיים סדר שבו משולמים דמי הביטוח הסוציאלי: תחילה מחויב בדמי ביטוח סוציאלי חוזה העבודה שלכם. לאחר מכן, אם השכר ברוטו שלכם נמוך מההכנסה המבוטחת המקסימלית, יחויב חוזה הניהול. ולאחר מכן, אם אתם עדיין מתחת למקסימום, תשלמו דמי ביטוח סוציאלי על הביטוח העצמאי. *מס הכנסה אישי של 10% משולם על כל הסכומים ואינו מוגבל להכנסה המבוטחת המקסימלית.

 

מאמר זה מציג את התרחישים העיקריים שמהם תוכלו לבחור. כמובן שלנושא יש פרטים נוספים, וחשוב לשוחח עם רואה חשבון לפני שאתם מתחייבים לאחד מהם. איש מקצוע טוב בתחום הנהלת החשבונות יוכל לעזור לכם לבחור את האפשרות הטובה ביותר, שהיא נכונה מבחינה חוקית ותמטב את העלויות שלכם.

מקורות: הסוכנות הלאומית להכנסות (НАП), מבוטחים עצמאים; המכון הלאומי לביטוח סוציאלי (НОИ), הכנסה מבוטחת החל מ-1 באוגוסט 2026; הסוכנות הלאומית להכנסות, שיעורי ההפרשות לשנת 2026; צו מועצת השרים מס' 243/13.11.2025 (שכר מינימום); הסוכנות הלאומית להכנסות, מס על דיבידנדים.

שימושי מ-Fiscala

כלים ודפים הקשורים למה שקראתם זה עתה.

הישארו מעודכנים בחדשות Fiscala