Ως ιδιοκτήτης επιχείρησης, πιθανότατα θα θέλετε να λαμβάνετε προσωπικό εισόδημα από τη δραστηριότητα της επιχείρησής σας. Στη Βουλγαρία έχετε μερικές επιλογές για να το κάνετε. Ας δούμε ποιες είναι οι νόμιμες υποχρεώσεις σας στα διάφορα σενάρια. Τα παρακάτω ποσά αφορούν το 2026 και είναι σε ευρώ.
I. Είστε ο ιδιοκτήτης και ο διαχειριστής της εταιρείας σας (διοικείτε την επιχείρηση, αλλά δεν συμμετέχετε ενεργά στις καθημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες)
Σε αυτό το σενάριο θα χρειαστείτε σύμβαση διοίκησης και θα πρέπει να καταβάλλετε στον εαυτό σας μισθό. Ο ακαθάριστος μισθός που καταβάλλετε στον εαυτό σας δεν μπορεί να είναι χαμηλότερος από τον κατώτατο μισθό των 620,20 € ή από το ελάχιστο ασφαλιστέο εισόδημα για την κύρια δραστηριότητα της εταιρείας σας, το οποίο για ορισμένες δραστηριότητες είναι υψηλότερο. Οι ασφαλιστικές εισφορές που θα καταβάλλετε επί αυτού του μισθού είναι ίδιες με εκείνες μιας σύμβασης εργασίας - για ακαθάριστο μισθό 620,20 € το συνολικό σας κόστος θα ανέλθει σε περίπου 738–742 € (οι εισφορές του εργοδότη είναι 18,52% συν 0,4–1,1% ασφάλιση για εργατικό ατύχημα). Το κόστος αυτό θα εκπίπτει φορολογικά στην εταιρεία σας και θα σας εξοικονομήσει* περίπου 74 € φόρο εταιρειών (10%). *με την προϋπόθεση ότι έχετε καταβάλει τον μισθό σας έως το τέλος του έτους· αν καθυστερήσετε την πληρωμή του εαυτού σας, για οποιονδήποτε λόγο, θα καθυστερήσει και η φορολογική έκπτωση.
II. Είστε ο ιδιοκτήτης και ο διαχειριστής της εταιρείας σας (διοικείτε την επιχείρηση και συμμετέχετε ενεργά στις καθημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες)
Σε αυτή την περίπτωση έχετε μερικές επιλογές, αλλά γενικά πρέπει να ασφαλίζεστε και για τα δύο είδη εργασίας - διοικητική και λειτουργική. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστείτε σύμβαση διοίκησης και ταυτόχρονα να είστε αυτοασφαλιζόμενος. Ο ακαθάριστος μισθός διοίκησης δεν μπορεί να είναι χαμηλότερος από τον κατώτατο μισθό των 620,20 € ή από το ελάχιστο ασφαλιστέο εισόδημα για την κύρια δραστηριότητα της εταιρείας σας, και το ελάχιστο ποσό για την αυτοασφάλιση είναι 620,20 € από την 1η Αυγούστου 2026 (550,66 € έως τις 31 Ιουλίου 2026). Όσον αφορά την πραγματική πληρωμή του εαυτού σας σε αυτό το σενάριο, έχετε μερικούς πιθανούς συνδυασμούς
III. Είστε ο ιδιοκτήτης της εταιρείας σας, αλλά όχι ο διαχειριστής (δεν διοικείτε την επιχείρηση, αλλά συμμετέχετε ενεργά στις καθημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες)
Σε αυτή την περίπτωση μπορείτε να πληρώνεστε ως αυτοασφαλιζόμενος ιδιοκτήτης. Είστε υποχρεωμένοι να αυτοασφαλίζεστε επί τουλάχιστον 620,20 € από την 1η Αυγούστου 2026 (550,66 € έως τις 31 Ιουλίου 2026), με ασφαλιστικές εισφορές 172,42–194,13 € τον μήνα, αλλά δεν είστε υποχρεωμένοι να καταβάλλετε στον εαυτό σας μισθό. Αν επιλέξετε να μην πληρώνετε τον εαυτό σας, οι ασφαλιστικές σας εισφορές θα είναι προσωπικό σας κόστος και όχι της εταιρείας σας. Αν αποφασίσετε να πληρώνετε τον εαυτό σας, ο μισθός σας θα εκπίπτει φορολογικά στην εταιρεία σας, αλλά οι ασφαλιστικές σας εισφορές όχι. Για παράδειγμα, ας πούμε ότι επιλέγετε να πληρώνετε τον εαυτό σας 620,20 € ακαθάριστα· επιπλέον θα καταβάλλετε 172,42 € (ή 194,13 €) ασφαλιστικές εισφορές, και περίπου 43–45 € φόρος παρακρατείται από τα ακαθάριστα, οπότε το συνολικό σας κόστος θα είναι περίπου 793–814 €, ενώ τα 620,20 € θα εκπίπτουν φορολογικά στην εταιρεία σας και θα σας εξοικονομήσουν* περίπου 62 € φόρο εταιρειών.*με την προϋπόθεση ότι καταβάλλετε τον μισθό σας έως το τέλος του έτους· αν καθυστερήσετε την πληρωμή του εαυτού σας, για οποιονδήποτε λόγο, θα καθυστερήσει και η φορολογική έκπτωση.
Για να δείτε ακριβώς πόσα θα πληρώνατε ως αυτοασφαλιζόμενος ιδιοκτήτης επί του εισοδήματος που επιλέγετε, χρησιμοποιήστε τον υπολογιστή ασφαλιστικών εισφορών ιδιοκτήτη· για τον καθαρό μισθό και το κόστος για την εταιρεία, χρησιμοποιήστε τον υπολογιστή μισθού.
IV. Είστε παθητικός ιδιοκτήτης της επιχείρησής σας (δεν διοικείτε την επιχείρηση και δεν συμμετέχετε στις καθημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες)
Σε αυτή την περίπτωση δεν χρειάζεται να καταβάλλετε ασφαλιστικές εισφορές και μπορείτε να λαμβάνετε μερίσματα από τα κέρδη της εταιρείας σας. Τα κέρδη φορολογούνται με φόρο εταιρειών 10% και, αν στη συνέχεια διανεμηθούν ως μέρισμα, φορολογούνται με επιπλέον φόρο 5%. Ως ιδιοκτήτης επιχείρησης έχετε δικαίωμα να λαμβάνετε μερίσματα ακόμη κι αν εμπίπτετε σε ένα από τα προηγούμενα σενάρια, εφόσον η εταιρεία σας είναι κερδοφόρα.
V. Τι γίνεται αν έχω ενεργή σύμβαση εργασίας με τον εργοδότη μου ενώ έχω και επιχείρηση;
Κανένα πρόβλημα! Όλα τα προηγούμενα σενάρια ισχύουν και για εσάς· απλώς πρέπει να βεβαιωθείτε ότι δεν καταβάλλετε ασφαλιστικές εισφορές πάνω από το ανώτατο ασφαλιστέο εισόδημα των 2.300 € (2.111,64 € έως τις 31 Ιουλίου 2026). * Όταν έχετε διάφορα προσωπικά εισοδήματα, υπάρχει μια σειρά με την οποία καταβάλλονται οι ασφαλιστικές εισφορές: Πρώτα επιβαρύνεται με εισφορές η σύμβαση εργασίας σας. Στη συνέχεια, αν ο ακαθάριστος μισθός σας είναι κάτω από το ανώτατο ασφαλιστέο εισόδημα, επιβαρύνεται η σύμβαση διοίκησης. Έπειτα, αν εξακολουθείτε να είστε κάτω από το ανώτατο όριο, θα καταβάλετε ασφαλιστικές εισφορές για την αυτοασφάλισή σας. *Φόρος εισοδήματος 10% καταβάλλεται επί όλων των ποσών και δεν περιορίζεται στο ανώτατο ασφαλιστέο εισόδημα.
Αυτό το άρθρο περιγράφει τα κύρια σενάρια από τα οποία μπορείτε να επιλέξετε. Σίγουρα το θέμα έχει περισσότερες λεπτομέρειες και είναι σημαντικό να μιλήσετε με λογιστή πριν δεσμευτείτε σε κάποιο από αυτά. Ένας καλός επαγγελματίας λογιστής θα μπορέσει να σας βοηθήσει να επιλέξετε το καλύτερο, το οποίο είναι νομικά ορθό και θα βελτιστοποιήσει τα έξοδά σας.
Πηγές: Εθνικός Οργανισμός Εσόδων (НАП), αυτοασφαλιζόμενα πρόσωπα· Εθνικό Ίδρυμα Κοινωνικής Ασφάλισης (НОИ), ασφαλιστέο εισόδημα από 1 Αυγούστου 2026· НАП, συντελεστές εισφορών 2026· Διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου αριθ. 243/13.11.2025 (κατώτατος μισθός)· НАП, φόρος μερισμάτων.
6 Οκτωβρίου 2026
Εγγραφή στο ΦΠΑ βάσει άρθρου 97α στη Βουλγαρία 2026
6 Οκτωβρίου 2026
Αλλαγή λογιστή στη Βουλγαρία (2026): λίστα ελέγχου
6 Οκτωβρίου 2026
ЕООД ή ατομικός έμπορος (ЕТ) στη Βουλγαρία 2026: φόροι
6 Οκτωβρίου 2026
Αδρανής εταιρεία στη Βουλγαρία 2026: δήλωση αδράνειας
6 Οκτωβρίου 2026
Ετήσια δήλωση φόρου εταιρειών Βουλγαρία 2026: άρθρο 92
17 Σεπτεμβρίου 2025
Φόροι επιχειρήσεων στη Βουλγαρία: τι πρέπει να ξέρουν οι ξένοιΜείνετε ενημερωμένοι για τα νέα της Fiscala