Înregistrarea în scopuri de TVA în Bulgaria

Impozite

18 iunie 2024

Înregistrarea în scopuri de TVA în Bulgaria

Când vine vorba de înregistrarea în scopuri de TVA, primim adesea două întrebări: „Este firma mea obligată să se înregistreze în scopuri de TVA?” și „Este mai bine să am înregistrare de TVA chiar dacă nu sunt obligat?” În acest articol vom încerca să răspundem la aceste întrebări și să vă ajutăm să decideți cum să procedați.

 

Când este firma mea obligată să fie înregistrată în scopuri de TVA? 

 

Legea bulgară privind taxa pe valoarea adăugată (ЗДДС) prevede câteva situații în care sunteți obligat să aveți o astfel de înregistrare, iar unele dintre ele au termene foarte strânse, de aceea este recomandabil ca, în calitate de proprietar al unei afaceri bulgare, să vă cunoașteți obligațiile legale.

 

I.  Înregistrări legate de venituri

 

  1. Cel mai frecvent motiv pentru înregistrarea în scopuri de TVA în Bulgaria este atingerea unei cifre de afaceri impozabile de 51.130 EUR. Această cifră de afaceri include vânzările dumneavoastră și avansurile primite de la clienți. Odată ce depășiți pragul, aveți la dispoziție 7 zile pentru a depune cererea de înregistrare, calculate de la data depășirii. De exemplu, dacă cifra de afaceri depășește 51.130 EUR pe 4 martie, aveți timp până pe 11 martie să depuneți cererea. *Începând cu 1 ianuarie 2026, cifra de afaceri se calculează pe anul calendaristic, de la 1 ianuarie la 31 decembrie, și nu pe 12 luni consecutive - numărătoarea reîncepe de la zero în fiecare ianuarie. Vechiul termen care se întindea până pe data de 7 a lunii următoare a dispărut și nu există perioadă de grație: cele 7 zile curg din ziua în care ați depășit pragul.
  2. Când prestați servicii către firme din UE, sunteți obligat să aveți înregistrare de TVA indiferent de cifra de afaceri. Și este foarte important să știți că trebuie să depuneți cererea de înregistrare cu 7 zile înainte de a presta serviciul.

II. Înregistrări legate de cheltuieli:

 

  1. Când cumpărați bunuri livrate din UE în valoare de peste 10.000 EUR (Legea privind TVA, art. 99, alin. 2) într-un an calendaristic , sunteți obligat să aveți înregistrare de TVA indiferent de cifra de afaceri din vânzări.  Și este foarte important să știți că trebuie să depuneți cererea de înregistrare cu 7 zile înainte de a atinge acest prag.
  2. Când primiți servicii din UE sau din orice altă țară, sunteți obligat să aveți înregistrare de TVA indiferent de cifra de afaceri. Și este foarte important să știți că trebuie să depuneți cererea de înregistrare cu 7 zile înainte de a primi serviciul. Aceasta este una dintre înregistrările obligatorii omise cel mai des. În prezent, multe firme primesc servicii din alte țări, dar nu realizează că acesta este un motiv pentru înregistrarea în scopuri de TVA. Exemple frecvente sunt achiziția de software și taxele pentru platforme precum Microsoft 365, Google Suite, comisioanele Booking.com, Upwork, Stripe și multe altele. 

 

Ce se întâmplă dacă nu sunt obligat să mă înregistrez în scopuri de TVA?

 

Atunci ar trebui să decideți dacă este totuși mai avantajos să aveți o înregistrare. Există câteva scenarii frecvente pe care ar trebui să le luați în considerare: 

 

I. Începutul afacerii dumneavoastră necesită o investiție mare - la începutul activității este posibil să nu aveți venituri, dar, în funcție de natura afacerii, s-ar putea să fie nevoie să faceți o investiție mare. Un bun exemplu este necesitatea de a cumpăra echipamente sau o clădire, de a renova un spațiu comercial sau de a echipa un birou. De cele mai multe ori vi se va factura TVA pentru aceste cheltuieli, iar dacă aveți înregistrare de TVA, veți putea recupera această TVA. În unele cazuri veți putea recupera TVA aferentă investiției inițiale chiar și cu o înregistrare ulterioară, dar cel mai probabil veți pierde o parte din ea dacă așteptați. Dacă afacerea dumneavoastră presupune investiții mari, este recomandabil să consultați un contabil înainte de a începe să acumulați costuri - împreună puteți alege cea mai rezonabilă cale de urmat. Este de asemenea important să știți că, dacă alegeți să vă înregistrați în scopuri de TVA atunci când nu este obligatoriu, nu veți putea anula înregistrarea în următorii 2 ani. 

 

II. Dacă vindeți în principal servicii în afara Bulgariei, dar acumulați costuri semnificative cu TVA în Bulgaria, ați putea lua în considerare o înregistrare completă de TVA în locul celei obligatorii. Să analizăm următorul exemplu: în fiecare lună vindeți clientului dumneavoastră din UE servicii în valoare de 2.500 EUR, aveți din acest motiv înregistrarea parțială obligatorie de TVA și îi facturați cu 0% TVA. Acest lucru este perfect legal și reprezintă situația standard. Dacă, pentru a genera acest venit de 2.500 EUR în fiecare lună, aveți cheltuieli cu chiria, contabilitatea, un subcontractant, internetul etc. în total de 500 EUR + 100 EUR TVA, veți plăti furnizorilor 600 EUR pe lună și atât. Însă dacă aveți înregistrare de TVA, veți putea recupera cei 100 EUR TVA și, în același timp, veți plăti cu 10 EUR mai mult impozit pe profit. Astfel, net veți economisi 90 EUR. Contabilul dumneavoastră va începe să vă taxeze mai mult pentru depunerea declarațiilor de TVA, dar atâta timp cât cei 90 EUR depășesc creșterea onorariului contabilului, veți fi în câștig.

 

Acest articol prezintă doar cele mai frecvente scenarii de înregistrare în scopuri de TVA. Desigur, subiectul are mai multe detalii și este important să discutați cu un contabil înainte de a lua o decizie. Un profesionist contabil bun vă va putea ajuta să vă orientați în legislație și vă va optimiza costurile. Vedeți cum ne putem ocupa noi de înregistrarea dumneavoastră în scopuri de TVA.

Surse: Legea privind TVA, art. 96, alin. 1 și art. 99, alin. 2; Agenția Națională de Venituri (НАП), înregistrarea în scopuri de TVA.

Utile de la Fiscala

Instrumente și pagini legate de ceea ce tocmai ați citit.

Fiți la curent cu noutățile Fiscala